شارژر گوشی یکی از لوازم جانبی اصلی موبایل‌هاست که به طور مستقیم بر طول عمر دستگاه و سلامت باتری دستگاه تأثیر دارد. درصورتی‌که شارژر با گوشی هوشمند سازگاری نداشته باشد، می‌تواند باعث داغی بیش از حد باتری یا بادکردگی آن شود. این موضوع به‌مرور زمان به باتری آسیب می‌رساند و برای گوشی هم مشکل ایجاد می‌کند. در این مقاله قصد داریم به بررسی عواملی بپردازیم که در فرایند خرید شارژر گوشی باید آن‌ها را در نظر بگیرید.

فاکتورهای مهم در هنگام خرید شارژر گوشی

پیش از خرید شارژر باید به موارد مختلفی توجه کنید تا از انتخاب باتری مناسب برای گوشی خود اطمینان حاصل کنید. در ادامه 9 فاکتور مهم را که در هنگام خرید شارژر گوشی باید در نظر بگیرید، بیان می‌کنیم:

1-      پورت شارژر گوشی

پورت شارژ گوشی یکی از اصلی‌ترین نکاتی است که در هنگام خرید شارژر باید به آن توجه کنید. به بیان دیگر باید از سازگاری پورت شارژر با کانتکتور گوشی اطمینان پیدا کنید.

در جدیدترین مدل‌های گوشی‌های اندرویدی از پورت USB-C استفاده می‌شود و انتظار می‌رود این پورت به‌زودی در تمام دستگاه‌ها، جایگزین کانکتورهای قدیمی‌تر شود. خوب است که بدانید، مدل‌های قدیمی اندرویدی، دارای کانکتور USB هستند و گوشی‌های اپل هم از کانکتور اختصاصی خود با نام لایتنینگ استفاده می‌کنند.

امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی، تجهیزات جانبی زیادی به بازار عرضه شده است که یکی از آن‌ها آداپتور/کابل USB-C به لایتنینگ است، در نتیجه دستگاه‌های اپل را می‌توان با این کابل‌ها نیز شارژ کرد.

البته برخی از شارژرهای موجود در بازار به چندین پورت مجهز شده‌اند تا بتوان با کمک آن‌ها دستگاه‌های مختلفی را شارژ کرد. بنابراین اگر جز آن دسته افرادی هستید که ترجیح می‌دهید به‌جای خرید دو یا سه شارژر برای گوشی و تبلت خود، یک شارژر داشته باشید، شارژرهای چند پورتی برای شما مناسب خواهد بود.

 

ولتاژ شارژر گوشی

سازگاری ولتاژ شارژر با گوشی شما یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه کنید. مدت‌ها استاندارد ولتاژ شاژر‌های گوشی موبایل 5 ولت در نظر گرفته می‌شد؛ اما با معرفی فناوری‌های جدید مانند کوالکام این ولتاژ به 0 الی 12 ولت رسید. البته جدیدترین شارژرهای گوشی همراه که ولتاژ 9 یا 12 ولتی ارائه می‌دهند، در صورت اتصال به یک گوشی غیر کوالکام، ولتاژ را بر روی 5 ولت تنظیم خواهد کرد تا آسیبی به باتری نرسد. این قابلیت به شما اجازه می‌دهد تا بتوانید از یک شارژر جدید برای گوشی‌های قدیمی‌تر هم استفاده کنید.

آمپر (A)شارژر گوشی

شارژری که آمپر بیشتری داشته باشد، دستگاه شما را سریع‌تر شارژ خواهد کرد. البته برخی گوشی‌های هوشمند، جریان شارژر‌های سریع را محدود می‌کند و اجازۀ اعمال توان 100 درصدی شارژر را نمی‌دهند. در حالت کلی، بهتر است شارژری انتخاب کنید که آمپر آن به 2 می‌رسد. فراموش نکنید، درصورتی‌که شدت‌جریان ارائه شده توسط شارژر بیش از ظرفیت باتری گوشی همراه باشد، آسیب زیادی به آن وارد خواهد کرد و در صورت کمتر بودن جریان، سرعت شارژ باتری کاهش زیادی پیدا می‌کند.

توان خروجی (W) شارژر گوشی

برای این‌که توان خروجی یک شارژر را محاسبه کنید، باید ولتاژ آن را در جریان ضرب کنید. عدد خروجی، نشان می‌دهد که قدرت آداپتور تا چه حدی بالا است. برای درک بهتر این موضوع اجازه دهید تا از یک مثال استفاده کنیم.

شما یک شارژر با ولتاژ 9 و جریان 2 آمپر خریداری می‌کنید. همان‌طور که گفته شد، برای محاسبه توان خروجی باید این دو را در یکدیگر ضرب کنید، در نتیجه توان نهایی شارژر 18 وات است. گوشی‌های امروزی اغلب از توان 18 تا 65 وات پشتیبانی می‌کنند، در نتیجه این شارژر قابل‌قبول است.

شارژ سریع شارژر گوشی

قابلیت شارژ سریع (فست‌شارژر) باتری هم از جمله نکاتی است که هنگام خرید باید موردتوجه قرار بگیرد. زمانی که عجله داشته و باتری گوشی شما در حال اتمام است، استفاده از قابلیت شارژ سریع کمک می‌کند تا در کمترین زمان ممکن گوشی خود را شارژ کنید. البته این در شرایطی است که شارژر و گوشی از قابلیت فست‌شارژر پشتیبانی ‌کند. پیش از خرید مطمئن شوید که گوشی همراه‌ با شارژرهای سریع سازگار است و کابل خریداری شده از شارژر سریع پشتیبانی می‌کند.

پروتکل‌های شارژ سریع شارژر گوشی

پروتکل شارژر سریع به فناوری اشاره دارد که امکان شارژ سریع‌تر دستگاه‌های هوشمند را فراهم می‌سازند. بیشتر گوشی‌های امروزی به فناوریPower Delivery  یا Quick Charger مجهز شده‌اند؛ اما ممکن است در بین محصولاتِ برخی برندها، نام پروتکل‌های دیگری را نیز بشنوید. در خرید شارژر گوشی باید اطمینان حاصل کنید که پروتکل استفاده‌شده در آن با دستگاه هوشمند شما مطابقت داشته باشد.

شارژ مناسب برای چند دستگاه شارژر گوشی

اگر یک شارژر چندین خروجی داشته باشد، می‌توانید چندین دستگاه را به طور هم‌زمان شارژ کنید. البته پیش از خرید باید مطمئن شوید که چنین شارژری عملکرد خوبی داشته باشد و از شارژ سریع پشتیبانی ‌کند. به طور مثال یک شارژر سریع با 2 پورت USB-C و USB-A که توان خروجی چشمگیر 100 وات را ارائه می‌دهد، می‌تواند گزینه‌ای عالی برای خرید باشد.

برند شارژر گوشی

هنگامی که به دنبال  خرید شارژر جدید برای گوشی هوشمند خود هستید، برند تولیدکننده آن هم اهمیت زیادی پیدا می‌کند. در حالت ایده‌آل شما باید از شارژر یک سازندۀ معتبر استفاده کنید که محصولات آن جایگاه خوبی در بازار دارند. برندهای معروف، شارژرهایی باکیفیت بالا تولید کرده که از نظر عملکرد و امنیت، آزمایش‌های دقیقی را پشت سر گذاشته‌اند. علاوه بر این، برندهای معتبر، شارژرهایی تولید می‌کنند که با گواهینامه‌های بین‌المللی مانند  CE،RoHS  و… مطابقت دارند، در نتیجه بهترین گزینه به شمار می‌روند.

قابل‌توجه است که برای خرید شارژر اصل گوشی باید هزینه بالاتری نسبت به شارژرهای دیگر پرداخت کنید؛ اما ارزش آن هزینه را خواهد داشت. زیرا با خرید شارژر اصل، نه‌تنها مانع از آسیب دیدن گوشی همراه خود خواهید شد؛ بلکه از عملکرد آن هم مطمئن خواهید بود. توصیه می‌کنیم حتما نظرات مشتریان قبلی یک شارژر یا  برند را بخوانید. باید از برندی خرید کنید که نظرات مثبتی از سوی کاربران داشته باشد.

اصل بودن آداپتور شارژر گوشی

متأسفانه شارژرهای تقلبی زیادی در بازار وجود دارند که با قیمت پایین‌تری در اختیار مشتریان قرار گرفته است و مشکلاتی برای باتری ایجاد می‌کنند. به‌گونه‌ای که روی این شارژرها جریان حک شده؛ اما جریان واقعی آن‌ها کمتر از مقدار اعلام شده است؛ همین مورد می‌تواند به باتری آسیب برساند. سعی کنید خرید خود را از فروشگاه‌های معتبر انجام دهید، تا خیالتان بابت اصل بودن دستگاه راحت باشد.

سخن پایانی

اگر بدانید در یک شارژر باید به دنبال چه چیزی باشید، انتخاب شارژری متناسب با نیاز شما به نسبت آسان می‌شود. صرف‌نظر از بودجه و مشخصات شارژر گوشی، باید به نکات ذکر شده در این مقاله هم توجه کنید تا بهترین انتخاب ممکن را داشته باشید. به یاد داشته باشید که یک شارژر ارزان می‌تواند به باتری گوشی شما آسیب برساند و در طولانی‌مدت هزینۀ بیشتری برای شما به همراه داشته باشد. در نتیجه انجام تحقیق قبل از خرید می‌تواند مانع از بروز این مشکلات شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *